top of page
Skribentens bildErik

Kommentarer till Evolutions Q&A Q4a

I vanlig ordning kunde ni läsa en rapportkommentar till Evolution innan börsöppning i samband med deras rapportsläpp innehållandes mina första intryck av rapporten och hur denna stått sig i förhållande till förväntningarna. Om ni missat den finns den att läsa här. Efter börsöppningen höll Evolution också en telefonkonferens där de diskuterade rapporten mer utförligt. Jag har lyssnat på denna via Quartr och även använd deras utmärkta tjänst för transkript. Därefter har bolaget också kommunicerat kul nyheter på branschmässan ICE såväl som ett förvärv. Här är mina korta key takeaways från detta.


I telefonkonferensen framgår det att bolaget anser sig nöjda med Q4. Kvartalet innehöll flera nya spelsläpp samtidigt som bolaget fortsatt deras geografiska expansion. Dessutom påbörjades flera stora projekt som kommer fortsätta under 2024. Kvartalet är således lite av en lossning mot tidigare besvikelse till kvartal. Marknaden belönade aktien med en rejäl uppgång, och därmed bröts också Evolutions senaste trend med negativa reaktioner på rapportdagen. Jag tycker också att det var ett trevligt kvartal, och i denna text kommer jag lyfta några av de intressanta sakerna som hänt och vad som väntar.


Först och främst måste man i kvartalet diskutera den underliggande aktiviteten i Evolutions spelnätverk. Denna stiger i kvartalet med hela +30% YoY, alltså nästan dubbelt så fort som omsättningen. I Q3 väckte denna siffra stor förundran bland investerare, då växte den nämligen nästan inget alls, och skeptiker ifrågasatte om tillväxten verkligen skulle komma tillbaka. Istället slog Evolution tillbaka med det tredje starkaste kvartalet sett till absolut tillväxt någonsin.

Spelaktiviteten växte hela +30% YoY, alltså mycket snabbare än omsättningen. Detta är bland annat på grund av att den genomsnittliga spelsumman är lägre inom game-shows, där Evolution växer snabbast, men också för att nya spelare generellt har en lägre genomsnittlig omsättning och behöver “växa in sig” i Evolutions spel. En kanske ännu bättre förklaring är att spelaktiviteten inte speglar omsättning i Evolutions redovisade valuta. Officiellt växte omsättningen 17% YoY i kvartalet, men liksom i föregående rapport avslöjar Evolution i denna att den underliggande tillväxten justerad för valutamotvind var bättre än redovisat. De förklarar att de inte gjort några exakta bedömningar av hur mycket, men att tillväxtetn justerat för valutaförändringar snarare skulle vara cirka +25%. Isåfall förklarar kanske lägre bet size bland game shows och nya spelare resterande procent. Med detta sagt innebär det inte att man kan ta den justerade omsättningstillväxten som sanning. Det finns inget som per definition säger att denna motvind är av temporär karaktär. Detta är förstås något som analytiker efterfrågade under telefonkonferensen, till vilket de fick svar att ja, siffran 25% är deras uppskattning av ett justerat resultat men att de inte analyserat det i sådan detalj att de kan urskilja från vilka regioner de möter motvind. Detta gör det svårare för bolaget att göra andra uttalanden om den justerade siffran, men i en fråga om när valutamotvinden kan väntas upphöra svarar Evolution att de hanterar hundratals olika valutor men att de ser dessa stabiliseras något under Q2 jämfört med andra halvan under föregående år. Däremot trycker de samtidigt på att inget säger att valutorna var korrekt värderade i Q4 och att motvinden har ett naturligt stopp. Jag tycker det är lite spännande att de ens från början vågar göra minsta uttalanden om vad som i praktiken blir spekulation på valutapar.


För att täcka tillväxten i spel krävs också tillväxt i personal.

Under 2023 uppvisade Evolution att det är svårt att växa så fort som de växer. Vid varje kvartal fram till det sista tryckte de på att de levererar mindre än vad marknaden efterfrågade. Detta är möjligtvis ett resultat av att bolaget endast lyckades investera cirka en miljard kronor i CapEx, endast cirka 75% av deras mål för året. Utöver detta har också investeringarna i personal understigit omsättningstillväxten. Detta är en naturlig följd av bolagets skalbara affärsmodell men under året har takten på nyrekryteringar varit för långsam.


I Q4 sågs ett rejält skutt upp, så som det också gjorde under året dessförinnan. På ett kvartal anställer Evolution nu nästan 1500 personer. Det är en tillväxtgigant och en allt viktigare arbetsgivare för Europa men också i andra regioner där bolaget är verksamma.

Att växa i denna skala är förstås svårt, särskilt när bolaget är “först” inom sin bransch och relativt koncentrerat i sina arbetsplatser eftersom dessa ju är deras gigantiska livestudios de bygger på olika orter. Evolution tycks än så länge vara relativt bra på att rekrytera och bevara personal; men en kan undra hur många croupiers det går att anställa i ett land? En egen kommentar är att det måste vara spännande statistik att se hur många unga attraktiva tjejer i dessa länder somjobbat under Evolution en period inför universitetsutbildning osv.


Framåt väntar stora satsningar. Under 2024 ska Evolution bygga 4 nya studios. Ett pågående projekt sker i Bulgarien. Samtidigt har bolaget väldigt nyligen lanserat Crazy Time på den nordamerikanska marknaden vilket sannolikt bara är en av flera kommande game shows att sakta men säkert göra framsteg på denna nya marknad. Starten i Ontario har ju varit lovande så det är inte omöjligt att även amerikanerna tar till sig av denna typ av underhållning. 


Framtidssatsningarna är vad som särskiljer Evolution från deras konkurrens. Idag finns det bara två livecasinoleverantörer som utvecklar unika spel - Evolution och Pragmatic Play. Det förstnämnda är den tydliga marknadsledaren medan Pragmatic åker i samma spår. Ibland tar de enstaka kliv före med spännande lanseringar, men i det stora hela är deras livecasinoverksamhet sannolikt något sämre än Evolutions. 


För att upprätthålla tillväxten krävs fortsatt raffinering av befintliga spel men också nyutveckling. På ICE London, världens största mässa för kasinospel, kommer Evolution att visa upp sådana. Det allra största släppet blir LightningStorm, som av Evolutions Todd Haushalter förklarats som Evolutions bästa spel någonsin. Alltså ännu bättre än succéspelet Crazy Time och 2023s uppföljare Funky Time. Dessutom ska de på riktigt lansera spel som är integrerade i deras OSS som ytterligare binder upp operatörer i deras nätverk. En ytterligare funktion som ska lanseras via OSS är det nyförvärvade Livespins, som i veckan förvärvades för 5 mEUR kontant med en okänd tilläggsköpeskilling. Livespins är ett komplement till bolagets OSS-lösning som möjliggör för operatörer att erbjuda en tjänst som tillåter spelare att ansluta sina bets till liveströmmares, “streamers”, dito och därmed kunna spela “tillsammans” med kändisar. Konceptet är ganska intressant och den initiala prislappen inte superhög. Sannolikt tillkommer dock ganska dyra tilläggsköpeskillingar till detta förvärv vars idé i grunden lätt kan dödas av regeländringar på streamingsidorna eller från reglering av vad som klassas som underhållning på t.ex. EU-nivå. Vad gäller tilläggsköpeskillingen så kan man ha kontext från Evolutions senaste liknande förvärv. DigiWheel färvärvades hösten 2021 för 1 MEUR kontant och med en rörlig tilläggsköpeskilling uppgående till 5x DigiWheels rörelseresultat för 2024 (maximalt 250 MEUR).


Men det krävs mer än bra spel för att driva tillväxt - det krävs också spelande spelare. Även detta avhandlades förstås i telefonkonferensen. Första frågan kom om tillväxten i Nordamerika. Det konstateras i frågan att tillväxten för Evolution fortsatt understiger underliggande marknads tillväxt av GGR, och frågeställaren vill veta om detta är resultatet av att RNG tappar marknadsandel (så som det ser ut för en extern observatör) och undrar över livetillväxten i regionen, även under 2024. 

Hans fråga får ett svar. “We are doing very well in live”. Det betonas att Q4 var “great”, och att resultatet är lite slagigt mellan kvartal. Vad gäller marknadsandel sägs bara att den var okej för helåret 2023 och lite bättre än okej för Q4. Övriga frågor besvaras alltså inte helt. 


Nästa fråga diskuterar slagigheten i den sydamerikanska tillväxten, som ju i Q4 var lägre än väntat - trots att Q4 var starkt i övrigt. Till detta svaras att Brasilien idag utgör cirka 60% av latinamerikansk gambling, och att de reglerade i december. Som ursäkt används att det är stor osäkerhet på marknaden inför regleringar och att vissa operatörer således kanske varit mer försiktiga eller dragit sig undan. Beträffande 2024 vill de inte spekulera för mycket i vad som sker i Brasilien - kommer man att behöva bygga en livestudio där? Kommer fler kunder dra sig ur? Kommer marknadsosäkerheten kvarstå? Det är svårt för Evolution att uttala sig om detta nu, men de menar att de sannolikt ser mer stabilitet mot mitten av året.

Således kanske tillväxten i Sydamerika kanske är något svagare nu ett tag framöver, men intressant nog för värderingen sjunker andelen oreglerade intäkter när Brasilien blir reglerat. Det är bra för en leverantör som Evolution men inte lika uppenbart bra för deras operatörkunder.


Innan jag tar upp diskussionerna kring lönsamheten i kvartalet och under 2024 måste jag dock stanna vid frågan om kundkoncentration. Evolution har länge haft enstaka stora kunder men ändå relativt god spridning bland storkunderna. Detta tycks ha vänt under 2023.


Som framgår i rapporten har nu topp 5 största kunder vuxit och utgör en allt större del av kundbasen. Kanske blir det ännu mer under nästa år med förvärvet av Kindred som integreras i FDJ. I topp-5-listan ingår nämligen både enskilda operatörer och aggregatorer (distributörer av Evolutions spel till andra operatörer). Evolutions svarar något undvikande på den här frågan, och låter det vara oemotsagt att kundkoncentrationen nu mer liknar hur den såg ut för 5 år sedan än hur den blev mer diversifierad de senaste åren. De säger också att de inte kommer erbjuda mer detaljerad information om detta framöver, eftersom det ju går in i deras kunders data.


En kommentar till Evolution är inte fullständig utan att hylla deras otroliga intjäning.

Till Q4 presenteras följande graf:

CapEx utgör en allt mindre del av bolagets utgifter samtidigt som marginalen på det operativa kassaflödet sakta men säkert krupit sig uppåt. Det går nu att säga att Evolution har cirka 80% cash conversion från EBITDA. Det är såväl stabilt som bra. Evolutions goda kassaflöde gör att de värderas enligt (2015-2023, vänster till höger):

De låga CapEx-kostnaderna gör det också möjligt för bolaget att återföra stora summor pengar till deras aktieägare. För 2023 återför Evolution cirka 90% av 2023s resultat via återköp och utdelning. Endast 10% behövs i working capital för organisk tillväxt och förvärv.


Slutligen vill jag kommentera på Evolutions kapitalallokering under året. Vid slutet av året uppgick de likvida medlena till cirka 985 MEUR - över tio miljarder kronor. Av dessa kommer 564 MEUR delas ut som aktieutdelning och ytterligare 285 MEUR spenderas på aktieåterköp. Hittills har återköpsprogrammet spenderat 150 MEUR - det återstår alltså en hel del. Men även efter att det är i mål kommer ju Evolution ha flera miljarder kvar, och samtidigt är det löpande kassaflödet otroligt starkt. Det bör således inte vara några problem att påbörja ett nytt aktieåterköpsprogram efter att det förra är klart. Gällande just lönsamheten gavs följande svar om guidance:


En analytiker kommenterar att Evolution nu åter ändrat marginalmålet till 69-71%, upp från förra årets 68-71% och tillbaka till samma nivå som innan de guidade om. Analytikern ville veta mer om hur marginalen ska se ut under året, varför de minskade intervallet och hur de tänker kring detta. Evolution svarade att de är nöjda med Q4s resultat och att den inkrementella marginalen är högre än den redovisade. Men att de nu är påväg in i en investeringsperiod där de väntar sig att marginalen blir något lägre under kommande halvår men att denna successivt kommer att förstärkas under året. Det är således guidat för att utvecklingen kommer vara att Q1 börjar med cirka 69% i marginal och slutar strax över 71%. Beträffande det smalare intervallet så är det ingen vetenskaplig beräkning - de har tidigare använt 2-3% och nu återgår de till det efter att världsläget blivit stabilare. 


Således var Q4 ett mycket intressant kvartal och 2024 blir ett otroligt spännande år med både utbyggnad, stora vinster och nyheter kring skattesituationen på Malta.

Liknande inlägg

Visa alla

En ökning till den långsiktiga portföljen

Det var väldigt länge sedan jag sist köpte något i Evolution till den långsiktiga portföljen . Idag gör jag ett mindre köp med hälften...

Comments


bottom of page